۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

CL Form برای عاملین و چاپ مانده در فاکتور

در روشی که ما در صنعت نوشابه برای پیش فروش داریم که با زحمت و دهها ابتکار با مقتضیات این صنعت متناسب سازی شده است، اصلی ترین رکن درگیر نکردن امور مالی با حساب عاملین است. این روش محاسن بسیار زیادی دارد، اما صدور اسناد حسابداری بر مبنای عملکرد فروشنده که البته خود مستخرج از عملکرد عاملین است، کنترل مستقیم و ذی قیمت مالی را بر حساب عامل از ما سلب می کند. فرض کنید سرجمع عملکرد فروشنده درست است اما ریز آن با جابجائی عاملین ثبت شده است، در اینصورت این اشکال در واحد مالی خود را نشان نخواهد داد. کشف آن بستگی به قدرت و تسلط واحد حسابداری مشتریان در شرکتها دارد که متاسفانه این واحدها در قریب به اتفاق شرکتها، توان کنترل دقیق و قابل اعتماد ندارند. شایان ذکر است که تعداد شرکتهائی که واحد حسابداری مشتریان دقیق دارند، به عدد انگشتان یک دست هم نمی رسد. با علم به این قضیه من سالهاست از چاپ مانده عامل در فاکتور پرهیز می کنم و دلایل آن را توضیح می دهم که عموما هم مورد قبول قرار می گیرد. اخیرا در مقابل یکی از بزرگترین مشتریان سیستم، کاملا هنگ شدم!. این شرکت معظم که نه واحد حسابداری مشتریان دارد و نه حتی حساب تقریبی از عاملین، اصرار به چاپ همین مانده غلط در زیر فاکتور دارد!! برای استدلال من، تره هم خورد نمی کنند. مرتب استدلال می کنم که این آتو دادن دست مشتری است، فاکتور رسمی شرکت را با مانده غلط بیرون فرستادن است، عوارض دارد، گرفتاری بعدی بوجود می آورد. تردید دارم که کسی به حرفهای من اصلا گوش کرده باشد. علی ای حال چون مشتری بزرگ و دوست داشتنی و معتبر بود کاملا تسلیم شدم و فرم سی ال که معادل فرم دی ال برای فروشندگان است به سیستم اضافه کردم لطفا به تغییرات زیر توجه فرمائید :

1- اگر برای عاملین فرمهای خاص تعریف کرده اید چون فرم سی ال هم به آن اضافه شده است با عرض معذرت میکروسافت بازی در آوردم و نتوانستم کامپتیبلیتی را حفظ کنم. این بخش را مجدد بازنگری کنید. در آدرس اطلاعات پایه – عاملین – محدودیت – فرمهای چاپی.

2- در اطلاعات پایه – عاملین – محدودیت هر جا از کلید ترکیبی کنترل پی استفاده کنید خلاصه عملکرد عامل بر مبنای فرم سی ال چاپ خواهد شد.

3- در فرم فاکتور فروش به کد جدید 604 توجه فرمائید کدهای فرعی آن مربوط به فرم سی ال است. علاوه بر راهنما، در فرم اوریجینال فاکتور بخشی از این کدها درج شده است که بهترین راهنما برای کاربری آن است.

توضیح اینکه واقعا جای این فرم در سیستم خالی بود، من فقط استفاده از آن برای مانده عامل در زیر فاکتور را توصیه نمی کنم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر